Każdy kto zaczyna prowadzić biznes w sieci liczy na wysokie wyniki sprzedaży oferowanych na stronie produktów. W tym celu podejmowane są różnego rodzaju działania marketingowe. Jednak oprócz tego ważne jest, aby dokładnie analizować to co dzieje się na stronie internetowej. Jednym z kluczowych parametrów jest współczynnik odrzuceń. Czym jest i w jaki sposób powinien być interpretowany?
Czym jest współczynnik odrzuceń na stronie internetowej?
Współczynnik odrzuceń, często określany także jako wskaźnik odrzuceń lub bounce rate, to mówiąc ogólnie procent użytkowników, którzy weszli na stronę internetową, a następnie ją opuścili nie przechodząc do żadnej z podstron. Co ważne, nie jest tu brany od uwagę czas jaki użytkownik spędził na stronie internetowej. Niezależnie od tego czy było to 5 minut czy pół godziny, liczy się fakt opuszczenia strony bez przejścia na jakąkolwiek podstronę w ramach serwisu. To jaki wskaźnik odrzuceń osiąga strona internetowa sprawdzić można w Google Analytics. Współczynnik ten interpretować można w bardzo prosty sposób. Wartość 100% oznacza wszystkich użytkownik, którzy odwiedzili stronę internetową. Jeśli użytkowników tych było 100, a 20 z nich opuściło stronę nie przechodząc na żadną podstronę to bounce rate wynosi 20%.
Wysoki wskaźnik odrzuceń
Oczywiście im niższy jest współczynnik odrzuceń tym lepiej. Niestety wielu właścicieli stron internetowych zauważa jednak, że w przypadku ich stron współczynnik ten jest dość wysoki. Jeśli współczynnik ten rzeczywiście jest dość wysoki to jednym z powodów takiej sytuacji może być po prostu mało atrakcyjna strona. Informacje na niej zawarte nie budzą wśród użytkownik ciekawości. W innym przypadku użytkownicy z pewnością zapoznawaliby się z informacjami na pozostałych podstronach, a tym samym wskaźnik odrzuceń byłby na niskim poziomie.
Czy wysoki wskaźnik odrzuceń to zawsze problem?
Właściciele stron internetowych często zadają sobie pytanie: współczynnik odrzuceń jaki powinien być? Odpowiedzieć jaka od razu się narzuca to oczywiście jak najniższy. Trzeba jednak pamiętać, że wysoki wskaźnik odrzuceń nie zawsze oznacza problem. Przykładem może być tu strona typu landing page. Strona taka może być skutecznie promowana w sieci, odwiedzać może ją wielu użytkowników i na samej stronie mogą wykonywać wskazaną czynność (np. wypełniać formularz kontaktowy). Taka strona będzie zatem spełniała swoje zadanie. Będzie miała wysoką konwersję, choć wskaźnik odrzuceń będzie dość wysoki. Landing page bowiem sam w sobie nie ma żadnych podstron. Zatem jaki powinien być współczynnik odrzuceń? Powiedzieć można, że współczynnik z jednej strony powinien być jak najniższy, ale z drugiej pamiętać trzeba o rodzaju strony internetowej i celu w jakim ta strona funkcjonuje.