usługi

Modele atrybucji – istotny element wzrostu konwersji

Modelowanie atrybucji jest bardzo skomplikowaną sprawą, wobec czego wiele firm w ogóle nie korzysta z możliwości, jakie daje. Jednak ten element może mieć ogromny wpływ na wzrost konwersji. Co powinno się wiedzieć o modelach atrybucji? Czym jest atrybucja konwersji i co to znaczy konwersja?

Co to jest model atrybucji i konwersja?

Wybrany model atrybucji decyduje o tym, w jaki sposób przypisywać ilość bądź wartość sprzedaży i konwersji różnym kanałom kontaktu z klientem. Dotyczy to wszystkich cyfrowych kanałów – e-mail, mediów społecznościowych, reklamy display, płatnych źródeł wyszukiwania itd. Ponadto model atrybucji określa wpływ tych punktów styku z klientem na ewentualną konwersję. Konwersja co to znaczy? Jest to nic innego jak wykonanie przez klienta takiej czynności, której oczekuje właściciel danej strony internetowej. To reakcja na wszelkie działania promujące witrynę, takie jak kampanie czy na przykład pozycjonowanie SEO. Przykładowym celem konwersji może być między innymi dokonanie zakupu czy zapisanie się do newslettera.

Czym jest atrybucja konwersji?

Narzędzie atrybucji konwersji pokazuje ścieżkę konwersji dla danej strony internetowej. Dzięki temu ma się możliwość sprawdzenia, które kanały kontaktu z klientem przynoszą rezultaty, a także to, ile wyświetleń bądź kliknięć najczęściej potrzebują użytkownicy, by dokonać pożądanej konwersji.

Jaki jest idealny model atrybucji?

Tak naprawdę nie ma idealnego modelu atrybucji, który sprawdzi się zawsze i wszędzie dla każdego. Każdy z nich posiada jakieś niedociągnięcia i ograniczenia. Najlepszy jest więc model niestandardowy, ale jego stworzenie wymaga zebrania potrzebnych danych i zrozumienia klienta, więc trochę to trwa. Musi on odzwierciedlać klientów danej strony i firmę. Mikrokonwersje takie jak na przykład zapisanie się do newslettera są tym rodzajem zachowań użytkowników, które ostatecznie przynoszą wartość. Najważniejsze ścieżki, które prowadzą do konwersji mówią o tym, co robią klienci danej firmy. Można skutecznie użyć tej wiedzy i wykorzystać potencjał każdej z nich lub usunąć kanały, które tylko generują koszty i nie wnoszą tak naprawdę nic. Klienci każdej witryny w różny sposób szukają, rozważają swój zakup i kupują w Internecie. Najlepiej więc jest stworzyć model, który zadziała akurat w ich przypadku.